رژیم وحشت

24
بدون تعليق
رژیم وحشت

 سال ۲۰۲۲ برای سعودی‌ها با یکی از وحشتناک‌ترین جنایت‌های قرن آغاز شد و محافل حقوق بشری نگران‌اند در پایان این سال و یا روزهای آغازین ۲۰۲۳ نیز جهان با خبر تکرار یک جنایت دیگر از عربستان غافلگیر شود.به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم عربستان سعودی که یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های حقوق بشری جهان را به خود اختصاص داده است و سال ۲۰۲۲ را با جنایتی هولناک آغاز کرد.

در تاریخ ۱۲ مارس جهان با خبر اعدام جمعی ۸۱ نفر در عربستان بیدار شد؛ اقدامی که همه محافل حقوقی و انسانی را شوکه کرد.

اعدام‌های غیرقانونی در عربستان با وجود عادی بودن اعدام‌های غیرقانونی در عربستان اما این فجیع‌ترین جنایت آل‌سعود از دهه‌های گذشته تاکنون است که تنها طی یک روز این تعداد از انسان‌ها را به‌اتهامات واهی قتل‌عام کرد. رژیم سعودی در سال ۱۹۸۰ یک سال پس از تصرف مسجدالحرام در مکه از سوی اعضای یک فرقه ضددولتی، ۶۳ نفر را در یک روز اعدام کرده بود؛اما نیمی از قربانیان جنایت تازه عربستان در اعدام جمعی ۸۱ نفر، از شیعیان بودند که میان آن‌ها افرادی دیده می‌شوند که هنگام بازداشت زیر سن قانونی قرار داشتند. با وجود ادعاهای رژیم آل‌سعود درزمینه انجام اصلاحات قضائی و لغو اعدام افراد زیر سن قانونی ،نقض سیستماتیک این قانون و اعدام کودکان و نوجوانان شیعه در عربستان همچنان ادامه دارد. این افراد همچنین درحالی اعدام شدند که هیچ دادگاه رسمی برای آن‌ها تشکیل و جرمشان اثبات نشده بود. آن‌ها همچنین از داشتن وکیل نیز محروم بودند.
نسبت سعودی‌ها و جنگ اوکراین

بسیاری از ناظران و کارشناسان معتقدند که عربستان با فرصت‌طلبی از سرگرمی دنیا به بحران اوکراین دست به این جنایت زد؛ جنایتی که حتی سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن‌که زیر نظر آمریکا و با دلارهای سعودی اداره می‌شوند، هیچ اقدام عملی در واکنش به آن انجام نداده صرفابه صدور بیانیه‌هایی نه‌چندان تند اکتفا کردند همین مسئله سعودی‌ها را برای تداوم جنایاتشان گستاخ‌تر کرده است.براساس گزارش تسنیم بحران انرژی اروپا و آمریکا ناشی از پیامدهای جنگ اوکراین و روسیه فرصت دیگری برای ریاض و شخص «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی جهت خروج از یک انزوای چندساله بود؛ جایی که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده مجبور شد ثابت کند همه ادعاهایی که هنگام ورود به کاخ سفید درباره رسیدگی به پرونده حقوق بشری عربستان مطرح کرده بود، مانوری بیش نبوده است.

بایدن که پیش‌تر برای حل بحران سوخت آمریکا و اروپا از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و در رأس آن‌ها عربستان سعودی خواسته بود میزان تولید نفت خود را افزایش دهند، بعد از دریافت پاسخ منفی از جانب آن‌ها اواسط جولای ۲۰۲۲ به عربستان سفر کرد و مورد استقبال نه‌چندان گرم سعودی‌ها و شخص بن‌سلمان قرار گرفت. با وجود مانورهای زیادی که دولت بایدن درباره پرونده حقوق‌بشری سعودی ازجمله قتل «جمال خاشقچی» داده بود اما مشخص شد که جلب رضایت ریاض برای افزایش تولید نفت بسیار مهم‌تر از گرفتن تأییدیه افکار عمومی مردم آمریکا و دیگر کشورهایی است که امید به اجرای وعده‌های وی در مجازات عربستان داشتند.درحالی‌که بایدن اهداف متعددی ازجمله مقابله با نفوذ چین و روسیه در منطقه، ایجاد یک ائتلاف عربی-اسرائیلی ضد ایران، حل بحران انرژی اروپا و آمریکا و… را از سفر خود به عربستان دنبال می‌کرد، اما به‌نظر می‌رسد محمد بن سلمان طرف برنده این سفر بود؛ جایی که توانست بعد از خروج از یک انزوای ۲ساله موج تازه و البته شدیدی از سرکوب مخالفان خود را آغاز کند.
رکوردشکنی عربستان در اعدام و حبس‌های طولانی

عربستان که در ابتدای پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا دست به یکسری اقدامات ظاهری در مقوله حقوق بشر و آزادی مشروط چند تن از فعالان ازجمله «لجین الهذلول» فعال زن سعودی زده بود؛ طی چند ماه گذشته اقدام به صدور احکام عجیب و غیرعادی علیه معارضان کرد.در این میان «سلمی شهاب»
فعال زن سعودی یکی از جنجال‌برانگیزترین حکم‌ها را از دستگاه قضائی عربستان دریافت کرده تنها به‌خاطر انتشار چند توئیت به ۳۴ سال زندان محکوم شد اما این پایان کار نبود و بعدازآن «نوره القحطانی» دیگر فعال زن سعودی به ۴۵ سال زندان محکوم شد. دادگاه سعودی همچنین «مهدیه المرزوقی» پزشک زن تونسی مقیم عربستان را به‌اتهام نوشتن توئیتی در حمایت از حزب‌الله لبنان در ابتدا به دو سال و ۸ ماه زندان محکوم کرد اما پس‌ازآن حکم یادشده را نقض و بار دیگر او را محاکمه کرد و به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.
مصونیت ولیعهد قاتل

درحالی‌که بایدن امیدوار بود بعد از سفر او به منطقه، عربستان با افزایش تولید نفت به ثبات قیمت انرژی در بازار جهانی کمک کند اما توافق مسکو و ریاض در اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت تا ۲ میلیون بشکه در روز آب سردی روی همه این امیدهای آمریکا و البته سرآغاز تنش‌های نفتی میان این کشور با عربستان بود.

روابط ریاض و واشنگتن طی چند ماه گذشته بر سر سیاست‌های نفتی تا حدودی متشنج شد و سناتورهای آمریکایی تا مرز تهدید به ممنوعیت فروش سلاح به عربستان نیز پیش رفتند که البته بیشتر در حد مانور بود، یکسری اتهامات متقابل نیز میان دو طرف ردوبدل شد.

درحالی‌که اختلافات نفتی ریاض و واشنگتن هنوز کامل حل نشده است، وزارت دادگستری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۲ حکم مصونیت قضائی محمد بن سلمان از پرونده خاشقچی را صادر کرد تا همه ادعاهای حقوق بشری این کشور رنگ ببازد؛ حکمی که با انتقادات زیادی در داخل و خارج آمریکا مواجه شد.

محمد بن سلمان به‌خوبی می‌داند که برای رسیدن به تخت پادشاهی به حمایت‌های ایالات‌متحده نیاز دارد و اگر قرار باشد انتقال قدرت در عربستان در دوره حضور بایدن در کاخ سفید انجام شود، متشنج شدن فضای مناسبات با واشنگتن در مرحله فعلی به‌نفع ولیعهد جاه‌طلب سعودی نیست.
اعتراف به شکست در جنگ یمن

عربستان که از سال ۲۰۱۵ با به‌راه انداختن جنگی بیهوده و ویرانگر میلیون‌ها غیرنظامی بی‌گناه یمنی را آواره و قتل‌عام کرده و بزرگ‌ترین فاجعه بشری را رقم زده است، در مارس ۲۰۲۲ یعنی هشتمین سالگرد جنگ یمن و درحالی‌که همه کارت‌های خود را سوخته می‌دید به آتش‌بس تن داد.ناتوانی در مقابله با حملات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن، شکست‌های متوالی در جبهه مأرب، تشدید اختلافات با امارات و فروپاشی ائتلاف جنگی عربستان، هزینه‌های سرسام‌آور خرید تسلیحات، شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و… ازجمله عواملی بود که سعودی‌ها را مجبور به پذیرش آتش‌بس کرد.


https://iuvmpress.news/fa/?p=73207

لا توجد تعليقات لهذا المنصب.
الرأي
إرسال تعليق لهذا المقال

موضوعات ذات صلة

Follow the similar posts
زيادة التعاون والعلاقات بين الرياض وباريس

زيادة التعاون والعلاقات بين الرياض وباريس

Jan 08 2024
عندما يهتزُّ نظامُ آل سعود من كلمة عابرة...

عندما يهتزُّ نظامُ آل سعود من كلمة عابرة...

Feb 12 2023
ألعاب خطرة بين بايدن.. ابن سلمان ونتنياهو

ألعاب خطرة بين بايدن.. ابن سلمان ونتنياهو

Nov 09 2022
التعطش للنفط يُنسي الأوربيين جريمة خاشقجي

التعطش للنفط يُنسي الأوربيين جريمة خاشقجي

Aug 06 2022
فيديوكليب / استغلال آل السعود لأرض الوحي

فيديوكليب / استغلال آل السعود لأرض الوحي

Jun 29 2022
بايدن وابن سلمان: تسليم أمن المنطقة للكيان الصهيوني؟

بايدن وابن سلمان: تسليم أمن المنطقة للكيان الصهيوني؟

Jun 29 2022
بن سلمان سمح للإسرائيليين بالتملك في مكة والمدينة

بن سلمان سمح للإسرائيليين بالتملك في مكة والمدينة

Jun 25 2022
الكشف عن سبب تطبيع “خادم الحرمين الشريفين” مع محتلي أولى القبلتين وثالث الحرمين!

الكشف عن سبب تطبيع “خادم الحرمين الشريفين” مع محتلي أولى القبلتين وثالث الحرمين!

Jun 12 2022